Motion till Kyrkomötet
2005:11
av Christina Odenberg
”Fattigs” möjlighet att kvarstå som medlem i Svenska kyrkan

Mot 2005:11

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda hur man skall undvika att personer lämnar Svenska kyrkan därför att man inte har råd att längre vara medlem samt snarast återkomma till Kyrkomötet med förslag till regler i kyrkoordningen i frågan.

Motivering

Som tillhörig Svenska kyrkan måste man betala den av församlingen fastställda kyrkoavgiften. Den som inte tillhör Svenska kyrkan måste betala den begravningsavgift som gäller för församlingen. Uppbörden sköts av staten och sker på samma sätt som gäller för statlig och kommunal skatt.

Avgörande för hur mycket den enskilde medlemmen skall betala är – förutom församlingens beslut om avgiftens storlek – hur stor beskattningsbar inkomst som medlemmen har. Den som inte har någon beskattningsbar inkomst betalar ingen kyrkoavgift alls.

Det har blivit allt vanligare att människor i ekonomiskt svåra situationer upplever att de inte har råd att betala kyrkoavgiften och därför tvingas lämna kyrkan trots att de gärna vill vara medlemmar. Det lär också ha förekommit att socialtjänsten som krav för att socialbidrag skall utgå har tvingat personer att ”sanera” sin ekonomi genom att lämna Svenska kyrkan. Även om kyrkoavgiften inte får ses som en medlemsavgift, vilken som helst, och de sociala myndigheterna inte får tvinga någon att på detta sätt sanera sin ekonomi, är avgiften för många en kostnad på marginalen som man ”tvingas” välja bort.

Svenska kyrkan riskerar på detta sätt att bli en kyrka för ”de rika” medan de fattiga inte har råd att vara med. Detta är helt fel. För den som lever så på marginalen att man överväger att av ”fattigdomsskäl” lämna Svenska kyrkan måste det finns möjligheter att få finnas kvar som kyrkotillhörig även om man inte har råd att betala kyrkoavgiften.

Det är naturligtvis på gränsen till omöjligt att fastställa objektiva kriterier för detta. Däremot borde det vara möjligt för församlingen att i varje enskilt fall utifrån en samlad bedömning av samtliga omständigheter i ärendet medge att kyrkoavgiften återbetalas.

Om nu regelsystemet ändras så att den som lämnar Svenska kyrkan under året kommer att få tillbaka en viss del av sin kyrkoavgift i efterskott, borde det vara möjligt att på motsvarande sätt låta den som egentligen inte har råd att betala sin kyrkoavgift – efter prövning av församlingen i varje enskilt fall – få tillbaka den delen av kyrkoavgiften som inte är begravningsavgift. I sådant fall skulle också församlingen eventuellt kunna förskottera i vart fall en del av beloppet till den enskilde.

Lund den 21 juni 2005

Christina Odenberg